UF-företag klev in i Draknästet

Det visades prov på stor kreativitet när årets 27 UF-företag i Haparanda presenterade sina affärsidéer inför en granskande jury.

Idén med att sälja in sin företagsidé till en jury under tidspress kommer ursprungligen från TV-programmet Draknästet och har genomförts under några år i Haparanda.

– Vi har haft en fantastisk dag med alla UF-företag. Det går inte att ta miste på elevernas entusiasm, sade jurymedlemmen Daniel Fälldin.

Med en pitch på fem minuter var det upp till de unga företagarna att övertyga juryn om att just deras idé var bäst. Allt från överfallslarm till ljushållare visades upp.

– Det som imponerar mest på mig är att eleverna håller ihop det affärsmässiga såväl som presentationen, menade Örjan Pekka, VD på Haparandabladet och jurymedlem.

På TV står drakarnas eventuella investeringar på spel, här handlar det mest om drakarnas feedback och elevernas utveckling. I potten låg också ett pris på 1 000 kronor till det vinnande företaget.

– Eleverna imponerade stort med sina idéer och engagemang. Vi kände oss faktiskt tvungna att utse två vinnare, nämligen More Space UF och Life Swedish Way UF, sade Daniel Fälldin efter att juryn hade sammanträtt.

More Space UF säljer ett multifunktionellt USB-minne. Life Swedish Way UF vill hjälpa nyanlända tjejer att få en meningsfull fritid. De vinnande företagen erhöll erhöll 500 kr vardera i startkapital.

Samtliga fem drakar var Susanne Wallin, Haparanda stadshotell, Örjan Pekka, Haparandabladet, Roger Keisu, Swedbank, Daniel Fälldin, Haparanda stad och Peter Mariin, Haparanda stad.

UF står för Ung Företagsamhet och är ett utbildningskoncept inom företagande som drivs av organisationen med samma namn.