UF-elever vässar sina kunskaper

Tornedalsskolans UF-elever lyssnade under förmiddagen på en föreläsning med Philip Cohen, britten som tog telefonförsäljning till Sverige.

Under föreläsningen gick Philip igenom marknadsföringsstrategins fyra P - produkt, plats, pris och påverkan – och hur kundfokus är kärnan. Med relevanta exempel från vardagliga händelser skapade han en förståelse för hur eleverna ska tänka när det gäller marknadsföring och försäljning.

- Det är ni som är experter på era tjänster och produkter. Våga ta betalt, sade han bland annat.

Philip pratade också om konsten att sälja på rätt sätt och lyfte fram ett antal framgångsfaktorer som ungdomarna bör tänka på.

- Det är viktigt att ha tydliga mål med sin försäljning. Annars är risken stor att man går vilse, påpekade han.

Det här läsåret finns det 27 UF-företag i Haparanda. Som UF-företagare får eleverna uppleva ett företags hela livscykel; från start, via drift till avveckling.

- Vi är i ett läge av UF-året där det är bra för eleverna att få konkreta tips och idéer. Otroligt kul att Philip kunde komma och dela med sig av sin kunskap, säger läraren Eva Segerlund.

När Philip var 21 år lämnade han England för Sverige och han har bott i Skellefteå de senaste 30 åren. Han har alltid haft ett stort engagemang för barn och ungdomar, vilket tar sig uttryck i olika former. Att åka Norrbotten runt och föreläsa för UF-elever är en sak, men om två veckor är det dags för en av årets höjdpunkter. Då ska Philip nämligen vara jultomte på skyltsöndagen i Skellefteå.

- Mitt uppdrag som jultomte är anledningen till att jag låtit skägget växa ut. Barn drar ju i skägget för att se om tomten är riktig, skrockar Philip förnöjt.

Fakta om Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en ideell och obunden organisation med syftet att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och ett engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Under ett läsår driver eleverna ett UF-företag inom ramen för sin gymnasieutbildning. De får komma på sin affärsidé, registrera sitt UF-företag, sälja sina varor och tjänster och de har möjlighet att delta i olika aktiviteter och tävlingar. Alla företag har en rådgivare från näringslivet och i slutet av UF-året avvecklas företaget.v

n affärsidé, registrera sitt UF-företag, sälja sina varor och tjänster och de har möjlighet att delta i olika aktiviteter och tävlingar. Alla företag har en rådgivare från näringslivet och i slutet av UF-året avvecklas företaget.