/

Du är här:

Publicerad: |

Typ av artikel: Nyhet

Haparanda tappar något i företagsranking

Fasad på en byggnad i brunt tegel.

Foto: Haparanda stad

Idag släppte Svenskt Näringsliv sin jämförande rapport om kommunernas företagsklimat i Sverige. Resultatet visar att Haparanda stad tappat från plats 187 till plats 208 på rankinglistan.

Sedan 2002 har Svenskt Näringsliv årligen mätt hur företagen upplever att det är att driva företag i olika delar av Sverige. En kommuns rankingplacering baseras till två tredjedelar på företagens enkätsvar och en tredjedel statistiska faktorer.

- Under de senaste åren har Haparanda konsekvent förbättrat sin placering i rankingen av företagsklimat. I år konstaterar vi dock att det sker en tillbakagång, säger Sven Tornberg (C), kommunalråd i Haparanda.

- Haparandas sammanfattande omdöme ligger dock klart över snittet i Norrbotten, men vi har flera individuella områden som vi nu behöver fokusera på för att se hur vi kan förbättra och lyfta dem, fortsätter han.

Haparanda är nu den femte bästa kommunen i Norrbotten. Boden knep förstaplatsen följt av Arjeplog och Älvsbyn. I jämförelse med Sverige är de främsta framgångsfaktorerna för Haparanda service och bemötande, information till företagen och upphandling.

- Vi jobbar aktivt för att Haparanda ska vara en attraktiv kommun för både befintliga företag och för nyetableringar. Nu måste vi tillsammans med vårt lokala näringsliv fortsätta vår gemensamma resa. Det är lagspel som leder till framgång, avslutar Tornberg.

Om rankingen

Varje år får ungefär 60 000 företagare i Sverige ge sina synpunkter på bland annat attityderna till företagande i kommunen, kommunens service och tillämpningen av lagar och regler i den kommun där de verkar.

I Haparanda har 80 företag svarat på enkäten, vilket är 41 procent av dem som haft möjlighet. Merparten av företagen är inom industri, handel, bygg och transport.

Det samlade resultatet bygger till en tredjedel på enkätundersökningen till företagen kopplat till deras upplevelse av företagsklimatet, en tredjedel på statistik gällande förutsättningar för företagande i kommunen (som till exempel sysselsättsgrad, skattetryck med mera) samt en tredjedel på det sammanfattande omdömet. Enkäten och statistiken avgör rankingen. Det kan innebära att de kommuner som har ett starkt resultat i enkäten, men är svagare i statistiken, inte hamnar i toppen. För att hamna i toppen krävs ett bra resultat i både enkäten och statistiken.

Läs mer på Svenskt Näringslivs hemsida Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: