Publicerad:
Varning för telefonbedrägerier
Flera personer i Norrbotten har blivit kontaktade av bedragare som säger sig jobba inom vården.
Uppringaren presenterar sig som läkare/vårdpersonal och säger att de ska hjälpa till med att boka in eller boka om en tid, men att de uppringda först behöver identifiera sig med hjälp av BankID eller bankdosa.
Om du blir kontaktad – lägg genast på luren och avbryt kontakten med personen.
Bedragarna verkar rikta in sig på äldre och flera personer i Haparanda har blivit kontaktade av bedragarna –prata gärna med dina anhöriga och vänner om att detta pågår.
Skydda dig mot bedrägerier
För ett ökat skydd mot telefonbedrägerier, kom ihåg dessa tre steg:
1. Lägg på luren
Oavsett om personen utger sig för att vara en släkting, från banken eller en myndighet – blir du osäker så lägg på telefonen. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med Bank-id eller bankdosa och lämna inte ut ditt bankkort till någon som frågar efter det. Seriösa företag och myndigheter ringer aldrig upp dig och ber dig om det.
3. Lita inte på den som ringer
Även om personen verkar trovärdig och har personlig information om dig, var misstänksam. Oftast vill bedragaren stressa dig. Lägg på luren!
Läs mer
Information från Polisen om de pågående bedrägerierna: Polisen vill varna för bedrägerier via telefonen | Polismyndigheten Länk till annan webbplats.
Information från Region Norrbotten om de pågående bedrägerierna: Varning för bedragare - Region Norrbotten Länk till annan webbplats.
Tietoa suomeksi
Varoitus puhelinpetoksista – useita henkilöitä Norrbottenin on otettu yhteyttä huijareiden toimesta, jotka väittävät työskentelevänsä terveydenhuollossa.
Jos sinuun otetaan yhteyttä, lopeta puhelu välittömästi ja keskeytä yhteydenpito henkilöön.
Huijarit näyttävät kohdistavan toimintansa vanhempiin henkilöihin, ja useita henkilöitä Haparandalla on otettu yhteyttä huijareiden toimesta – keskustele mielellään asiasta läheistesi ja ystäviesi kanssa, jotta he ovat tietoisia tilanteesta.
Kolme askelta puhelinpetoksia vastaan, muista nämä kolme vinkkiä:
Lopeta puhelu – jos henkilö väittää olevansa sukulainen, pankista tai viranomaiselta – jos olet epävarma, lopeta puhelu. Ei tarvitse olla kohtelias.
Älä kirjaudu sisään – älä koskaan tunnista itseäsi Bank-id:llä tai pankkikortilla, äläkä luovuta pankkikorttiasi henkilölle, joka pyytää sitä. Vakavat yritykset ja viranomaiset eivät soita sinulle ja pyydä niitä.
Älä luota soittajaan – vaikka henkilö vaikuttaisi luotettavalta ja tietäisi henkilökohtaisia tietoja sinusta, ole epäluuloinen. Useimmiten huijari yrittää kiirehtiä sinua. Laita puhelu pois!
Lue lisää
Poliisin tiedot käynnissä olevista petoksista: Polisen vill varna för bedrägerier via telefonen | Polismyndigheten Länk till annan webbplats.
Region Norrbottenin tietoa käynnissä olevista petoksista: Varning för bedragare - Region Norrbotten Länk till annan webbplats.
Omsorg och stöd, Kommun och politik
Senast Uppdaterad: