Publicerad:
Dags för din förening att söka bidrag – det här behöver du veta

Syftet med kommunens olika föreningsbidrag är att stärka och utveckla det lokala föreningslivet. Foto: Haparanda stad
Alla föreningar i Haparanda har möjlighet att ansöka om bidrag från kommunen. För att söka behöver föreningen vara registrerad i kommunens nya bidrags- och bokningssystem.
Haparanda kommun använder sedan något år tillbaka systemet Rbok, där föreningar bland annat kan boka lokaler och ansöka om bidrag. Från och med 2025 ska din förening vara registrerad i systemet för att kunna ansöka om bidrag – och för att kunna få det utbetalt direkt.
Om din förening inte är registrerad i systemet är det dags att registrera den nu
För att kunna ansöka om och beviljas bidrag behöver din förening vara bidragsberättigad, alltså uppfylla kraven för bidrag. Det innebär att rätt uppgifter finns registrerade i Rbok, och att föreningen ansöker om att bli bidragsberättigad.
Gå direkt till Rbok och registrera din förening Länk till annan webbplats.
Bra att veta innan du ansöker om föreningsbidrag Länk till annan webbplats.
Ansök om att bli bidragsberättigad och läs om vad det innebär Länk till annan webbplats.
Våren betyder att det är dags att ansöka om föreningsbidrag
Det finns flera olika bidrag att söka för dig som driver en förening i Haparanda kommun. Merparten av ansökningarna öppnar i början av året. Ansökan för de flesta typer av bidrag ska vara inne senast den 30 april.
Tack för att du bidrar till ett rikt och varierat föreningsliv i Haparanda!
Läs mer om alla bidrag du kan söka som förening Länk till annan webbplats.
Har du frågor och funderingar?
Kontakta Haparanda kommuns föreningsutvecklare Eeva Skybäck.
Telefon: 0922-261 37
E-post: eeva.skyback@haparanda.se
Fritid och kultur
Senast Uppdaterad: