• VIKTIG INFORMATION
    Vad kommunen gör och vad du själv kan göra för att minska smitt­spridningen av corona­viruset.

/

Du är här:

Publicerad: |

Typ av artikel: Nyhet

Nytt besökssystem förbättrar service och ökar säkerhet

Dataterminal vid en reception. Kvinna syns i bakgrunden.

Terminalen finns i anslutning till receptionen. Foto: Haparanda stad

Nu är det nya besökssystemet i stadshuset igång. Besökssystemets terminal finns vid entrén i anslutning till receptionen.

Genom att begränsa den okontrollerade passagen till stadshuset förbättras servicen till allmänheten samtidigt som säkerheten för anställda och förtroendevalda ökar.

– Det finns goda skäl för en kontrollerad inpassering. Ett viktigt syfte med åtgärderna är att på ett bättre sätt ta hand om våra besökare, säger Haparanda stads säkerhetssamordnare Per Johansson.

- Att möta upp besökaren i receptionen, vägleda personen till den lokal som man avser besöka och att sedan följa personen ut torde utgöra ett bättre bemötande än att besökarna själva ska söka sig igenom huset för att hitta personen den ska träffa, avslutar han.

Så här fungerar det

Via en skärm knappar besökare som ska på bokat möte in sitt namn, telefonnummer och vem man bokat tid med. Skärmen är placerad i stadshusets entré.

Vill du träffa en tjänsteperson på kommunen måste du först boka in en tid. Kontakta den person du avser att träffa genom telefon eller e-post och be om att få boka in en tid.

Telefonkontakt når du genom att ringa växeln på 0922-260 00.
E-postadresser är utformad med: förnamn [dot] efternamn [at] haparanda [dot] se

Har du förbokat ditt besök registrerar du din ankomst i besökssystemets terminal eller genom att kontakta receptionens personal.

Sedan väntar du på att den person som du ska träffa kommer och tar emot dig.

Via en skärm knappar du in ditt namn, telefonnummer och vem du önskar att bokat en tid hos. Sedan väntar du på att få en bekräftelse om att personen du valt kan ta emot ditt besök. Du kan även få hjälp att kontakta önskad tjänsteperson via receptionen.

Om tjänstepersonen inte svarar i telefon får du försöka ringa upp personen senare igen för att boka en tid, alternativt lämna ett meddelande och be att tjänstepersonen tar kontakt med dig.

Det innebär alltså att ditt besök inte kan tas emot just nu.

Senast uppdaterad: