/

Du är här:

Publicerad: |

Typ av artikel: Nyhet

Efter covid – besökarna har återvänt till östra Norrbotten

Röd stuga med svensk flagga i solnedgången.

Foto: Linnéa Isaksson

De internationella besökarna har återvänt till Heart of Lapland efter pandemin och antalet gästnätter överstiger 2019 års nivå. Inte minst märks det i Haparanda som haft det högsta antalet norska gästnätter någonsin under en enskild månad. Riktade marknadsföringskampanjer och samarbete är några viktiga faktorer för sommarens starka resultat.

Pressmeddelande från Heart of Lapland

När destinationsbolaget Heart of Lapland summerar sommarens gästnätter ser det ljust ut för besöksnäringen i östra Norrbotten. Enligt preliminära siffror från Tillväxtverket har antalet gästnätter ökat med 60 % under juni-augusti 2022 jämfört med samma period 2021, och har nu passerat nivån innan pandemin. Så här långt gör destinationen ett starkare resultat än 2019 med nästan 8 % fler gästnätter under januari-augusti. Ökningen är starkare än i landet som helhet, där gästnätterna ökat med 18 % i år i jämförelse med juni-augusti 2021. Motsvarande siffra för Norrbotten är 38,7 %.

- Framförallt ser vi med glädje att våra utländska gäster kommit tillbaka till destinationen, där bland annat besökarna från Norge varit fler än någonsin. Med hjälp av riktade marknadsföringskampanjer till både Nordnorge och övriga målmarknader i Europa skapar vi ett intresse hos internationella gäster att resa hit, säger Jessica Wennberg, VD på Heart of Lapland.

Haparanda sticker ut

En kommun som sticker ut i inkvarteringsstatistiken är Haparanda. Där har antalet gästnätter ökat med inte mindre än 71% i juli 2022 i jämförelse med juli 2021 och man har inte bara hämtat upp utan passerat gästnätterna för juli 2019 med 20%. En förklaring är att man, till skillnad från många andra platser, lyckats behålla de svenska besökarna som upptäckte destinationen under pandemin.

- Vi var oroliga inför sommaren då vi trodde att de höga bensinpriserna skulle resultera i att resandet minskade, men så skönt att vi hade fel. Det var som att pandemin bara varit en hemsk mardröm och aldrig existerat då vi har haft så många gäster som vi aldrig vågat drömma om. Men tyvärr vågar man inte glädjas för mycket, säger Susanne Wallin, ägare Haparanda Stadshotell.

- Nu väntar tuffare tider när inköpspriserna ökar och hushållens köpkraft minskar. För att vända denna utveckling behövs det ett högkostnadsskydd på el, permanent sänkning av arbetsgivaravgiften och större satsningar på att locka fler turister framöver, fortsätter Susanne.

Från Haparanda stads sida pekar man ut samarbete som en viktigt framgångsfaktor. Både mellan företagen och kommunen, men även i det gränsöverskridande arbetet tillsammans med Torneå.

- Det är många parter som tillsammans arbetar för att skapa förutsättningar för besöksnäringen och det är glädjande att se att det ger resultat, säger Anu Lakkala, näringslivsstrateg på Haparanda stad.

Om Heart of Lapland

Heart of Lapland är det lokala destinationsbolaget som verkar för att utveckla och marknadsföra besöksnäringen i Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Heart of Lapland ekonomisk förening ägs av sina medlemmar och är en del av Swedish Lapland Visitors Board.

heartoflapland.com Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: