/

Du är här:

Publicerad: |

Typ av artikel: Nyhet

Ökad nöjdhet med kommunens arbete inom upphandling

Tommi Slunga, upphandlingssamordnare på Haparanda stad. Foto: Haparanda stad

Tommi Slunga, upphandlingssamordnare på Haparanda stad. Foto: Haparanda stad

För elfte gången genomför Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) en öppen jämförelse inom företagsklimatet i landets kommuner.

213 kommuner samt 14 gemensamma förvaltningar/förbund har deltagit i undersökningen för år 2023. Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning
och service gentemot företag. Resultatet visar inom vilka myndighets-och serviceområden som företagarna anser att kommunerna fungerar bra respektive mindre bra samt vad de behöver bli bättre på.

Topp 20 - upphandling

NUI-mätningen (nöjd-upphandlings-index) uppgår till 70 enligt mätningen, vilket placerar Haparanda kommun i topp i Norrbottens län och på plats 18 i Sverige.

– Det är glädjande att vi landar på plats 18 i landet. Det är företagen själva som anser att vi sköter oss bra vilket vi tackar för. Det är ett teamarbete som gett resultat. De olika förvaltningarna är duktiga på att upprätta underlag vid upphandlingar vilket gör att det blir tydligt för företagen vad som efterfrågas och vad de offererar, säger Tommi Slunga, kommunens upphandlingssamordnare.

NKI-(nöjd-kund-index) uppgår till 58, vilket innebär en ranking på 196 för Haparandas del.

– Det vi behöver prioritera i kommunen det kommande året är bland annat effektiviteten. Vi förväntar oss att utökningen under 2023 med en heltidstjänst inom bygglov ska bidra till ökad effektivitet. Näringslivet lägger grunden för vår gemensamma välfärd, och den här nsiktsmätningen fyller en viktig funktion som verktyg för att ständigt kunna förbättra kommunens service till företagen, säger Karin Hietala, förvaltningschef på samhällsutvecklingsförvaltningen.

Pågående utveckling

Haparanda kommun har redan innan rapporten inlett ett förbättringsarbete. Samhällsutvecklingsförvaltningen ser över interna processer och målsättningen är att bygga en organisation med enkla beslutsprocesser samt ökad tillgänglighet.

– God service är avgörande för ett gott företagsklimat. Glädjande nog har feedbacken som kommunen fått hittills under 2024 varit bra. Mycket av utvecklingsarbetet hos kommunen har börjat falla på plats, och vi ser fram emot att kunna leverera ännu bättre service än tidigare. Det är samtidigt viktigt att företagen fortsätter svarar på enkäterna efter de varit i kontakt med oss så att vi får svart på vitt vad de tycker, säger Karin Hietala.

Här kan du ta del av hela rapporten "Öppen jämförelse – Insiktsundersökningen" Pdf, 2.6 MB.

Företagsklimat | SKR Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: